بندر گناوه یکی از مکان های گردشگری بوشهر

بندر گناوه یکی از مکان های گردشگری بوشهر

بندر گناوه یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ایران است که در استان بوشهر قرار دارد. هر ساله گردشگران زیادی با هدف خرید، این مقصد گردشگری را انتخاب می‌کنند؛ چراکه بندر گناوه به داشتن بازارهایی پرزرق و برق و ارزان شهرت دارد و از آن با عنوان «دبی ایران» یاد می‌کنند. به‌واسطه طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز، بندر گناوه و وجود صدف‌های دریایی در سواحل آن، با نام «معدن مروارید» نیز شناخته می‌شود.

بندر گناوه کجاست؟

بندر گناوه

منبع: bushehrport

بندر گناوه یکی از شهرهای جنوب کشور و مرکز شهرستان گناوه در استان بوشهر است. این شهرستان با مساحت ۲,۰۴۴ کیلومتر مربع در ساحل شمالی خلیج فارس قرار دارد. بندر گناوه با ارتفاع پنج متر از سطح دریا، به دو بخش مرکزی و ریگ و دو دهستان حیات داود و رود حله تقسیم شده است.

شهرستان گناوه از شمال غربی با شهرستان دیلم، از شمال شرقی با استان فارس، از شرق با شهرستان دشستان، از جنوب با شهرستان بوشهر و از غرب با خلیج فارس همسایه است. بندر گناوه در فاصله خدودی ۸۰۰ کیلومتری از بندر عباس (حدود ۱۰ ساعت) و ۱,۰۲۴ کیلومتری تهران (حدود ۱۳ ساعت) قرار دارد.

جزیره خارک نیز در نزدیکی این شهر ساحلی قرار دارد و با قایق به‌راحتی می‌توانید خود را به آنجا برسانید.

مسیر دسترسی به گناوه

برای سفر به بندر گناوه با سواری، اگر مبدا تهران باشد دو مسیر در پیش روی خود خواهید داشت:

  • مسیر اول از طریق اتوبان تهران- قم و سپس عبور از شهرهای اصفهان، یاسوج و گچساران
  • مسیر دوم از اتوبان تهران به ساوه و سوس گذر از اراک، خرم‌آباد، دزفول، اهواز، بندر ماهشهر و بندر دیلم

اگر از شیراز به‌صورت زمینی به‌سمت بندرگناوه حرکت کنید، باید ابتدا خود را به قائمیه برسانید و با عبور از دل تخلستان‌های آب‌پخش، مسیر را به‌سمت شبانکاره و بندر گناوه ادامه دهید. از شیراز به مقصد این شهر سفری پنج ساعته در پیش خواهید داشت.

از اهواز به‌سمت بندر گناوه مسیری کوتاه‌تری در حدود چهار ساعت را باید سپری کنید. فقط کافی است که خود را به ماهشهر برسانید و سفر خود را به‌سمت هندیجان و بندر دیلم ادامه دهید.

اگر به‌جای سفر زمینی بخواهید با هواپیما سفر کنید، نزدیک‌ترین فرودگاه به بندر گناوه، فرودگاه بوشهر است. از این فرودگاه تا بندر گناوه با سواری، در حدود یک ساعت و نیم در سفر خواهید بود.

اگر تصمیم گرفتید که سفر زمینی با قطار را انتخاب کنید، باید خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه قطار یعنی ایستگاه ماهشهر برسانید. از این ایستگاه تا بندر گناوه با سواری سه ساعت و ۵۰ دقیقه در سفر خواهید بود.

درباره بندر گناوه

محلات

بندر گناوه

منبع: pinorest

با وجود آن که بندر گناوه شهر ساحلی نسبتا کوچکی است، همچون هر شهر دیگری محله‌های متعددی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به محله‌های معروفی همچون جاده برازجان یا جمهوری اسلامی، باباعلی‌شاه، نوروزآباد، سادات، کوی بسیجیان، امامزاده، عبدامام، کوی مطهری یا زمین شهری، بازار و محله سرخور اشاره کرد.

زبان و مذهب مردم گناوه

گروهی از مردم بندر گناوه شیعه و گروهی سنی هستند. به‌واسطه مهاجرت برخی از مردم از شهرهای اطراف به بندر گناوه، اقوام مختلفی ساکن این شهر شده‌اند. در بندر گناوه محله‌های عرب‌نشین وجود دارد و در برخی از مناطق اقوام دشتی ساکن هستند؛ اما این شهر جزو مناطق لرنشین محسوب می‌شود و به‌همین جهت گویش بسیاری از مردم لری با لهجه حیات داوودی است.

سوغات

صنایع دستی بندر گناوه

منبع: pinorest

هر ساله در فصل بهار در سواحل شنی بندر گناوه، جشنواره مجسمه‌های شنی برپا می‌شود

بندرگناوه دست‌سازه‌های زیبایی دارد که از جمله آن‌ها حصیر‌های دست‌بافت و سفال است. حصیر یکی از مشهورترین سوغات‌های محلی جنوب و بندر گناوه است. این حصیرها جایگزین‌های خوبی برای فرش‌های کوچک خانه هستند و حس و حال جنوب را به‌طور کامل منتقل می‌کنند.

سفال‌های بندر گناوه هنر دست زنان بومی این منطقه است که با ثبت طرح و نقش‌هایی ویژه روی این سفالینه‌ها، آن‌ها را به سوغاتی متمایز بدل می‌کنند.

از دیگر سوغات محبوب بندر گناوه، ماهی است. از این شهر ساحلی می‌توانید انواع ماهی از جمله ماهی شور، ماهی سرخو و هامور را به‌عنوان سوغات خریداری کنید. اگر حمل ماهی‌های تازه برای شما سخت است، می‌توانید از بازارهای محلی ماهی خشک یا شور تهیه کنید. علاوه بر ماهی، یکی از جذاب‌ترین سوغات‌های بندر گناوه تورهای ماهی‌گیری دست‌بافت است که جزو صنایع دستی محبوب این منطقه به شمار می‌رود.

غذاهای محلی

غذاهای محلی

منبع: راسخون

بی‌شک یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر، تجربه غذاهای محلی آن منطقه است. استان بوشهر و بندر گناوه نیز شما را از این تجربه بی‌نصیب نمی‌گذارد. یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی منطقه میگو پلو است. غذایی پر ادویه و بسیار تند که می‌تواند انتخاب خوبی برای فصل‌های سرد باشد.

علاوه بر این غذای مجلسی، می‌توانید قیمه بوشهری را نیز امتحان کنید. این قیمه در پخت، مشابه خورش قیمه باقی مناطق است؛ با این تفاوت که پس از پخت کامل گوشت، آب آن می‌گیرند و با لپه می‌کوبند. سپس سیب‌زمینی پخته شده را نیز می‌کوبند و به آن اضافه می‌کنند. این مخلوط را مدتی روی حرارت تفت می‌دهند تا ترکیب کش‌داری درست شود و در نهایت کمی به آن رب گوجه اضافه می‌کنند. تجربه سایر غذاهای محلی بندر گناوه نیز می‌تواند دوست داشتنی و دلچسپ باشد؛ پس فرصت را از دست ندهید.

اقتصاد بندر گناوه

در گذشته دور، شغل بیشتر مردم گناوه ماهی‌گیری بود و هنوز هم ماهی‌گیری بخش مهمی از درآمد مردم این منطقه را تامین می‌کند. بعد از ماهی‌گیری، با توجه به توسعه حوزه خلیج‌فارس بخشی از درآمد مردم بومی منطقه از طریق تجارت با کشورهای این حوزه تامین می‌شود. کشاورزی در برخی مناطق بندر گناوه بعد از این دو منبع مهم درآمدزایی رایج است. به‌دلیل کمبود آب در این منطقه، کشاورزی صرفا شامل نگهداری و هرس از درختان نخل و کشت دیمی گندم و جو می‌شود. خرما جزو محصولات صادراتی بندر گناوه است و یکی از منابع مهم مالی مردم گناوه محسوب می‌شود.

برخی از مردم بندر گناوه نیز به‌صورت محدود به دامداری و نگهداری از گاو و بز می‌پردازند و درآمد بسیار محدودی از این راه به‌دست می‌آورند.