ییلاق سوئه چاله

گردشگران در روزهای گرم سال و به‌خصوص فصل تابستان، به‌دنبال مناطق خوش آب و هوا و سرسبز برای سفر هستند. در میان گزینه‌های مختلف سفر، ییلاق‌های خنک در ارتفاعات شمال کشور، طرفداران بیشتری دارند. ماسال، شهری کوچک در استان گیلان است که با ییلاق‌هایی با آب و هوای پاک و بی‌نظیر، فضای بکر و مه‌آلود، آرامش وصف‌نشدنی، آبشارهای بلند و مراتع سرسبز بی‌انتها شناخته می‌شود؛ منطقه‌ای که به معنی واقعی کلمه فرصت قدم زدن روی ابرها را در اختیار شما می‌گذارد.

بیشتر مسافران، ماسال را با ییلاق اولسبلانگاه می‌شناسند؛ اما آیا می‌دانستید که عکس‌ها و تصاویری که در فضای مجازی از این ییلاق وجود دارد، در واقع متعلق به ییلاقی به نام سوئه چاله ماسال است؟ سوئه چاله از جاذبه های گردشگری ماسال است که در فاصله کوتاهی از اولسبلانگاه با خانه‌های رنگارنگ دو طبقه‌ای و مناظر سرسبز، هر بیننده‌ای را به حیرت وا خواهد داشت.

تماشای مناظر بکر و جادویی ییلاق سوچاله و فضای مه‌آلودی که تمام دره را در یک لحظه می‌پوشاند، تجربه‌ای است که هر فردی باید حداقل یک بار آن را در عمر خود کسب کند. در سفر به این ییلاق، قدم زدن در عصرگاه را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید؛ زمانی که سوچاله در زیباترین شکل خود، تکه‌ای از بهشت را جلوی چشمان شما خواهد گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با ییلاق سوئه چاله بیشتر آشنا کنیم.

ییلاق سوچاله

منبع عکس: masalhotelroyal.ir

 

سوئه چاله کجاست؟

ییلاق سوچاله ماسال

منبع عکس: mosaferkhane.com

سوئه چاله، ییلاقی زیبا و بکر در جنوب شهر ماسال و از جاهای دیدنی استان گیلان است؛ شهری در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری شمال غرب رشت، مرکز استان گیلان. شهر ماسال تا تهران، حدود ۳۷۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. این شهر، دومین شهر مرتفع استان گیلان پس از رودبار است.

ییلاق سوئه چاله یا سوچاله، معروف‌ترین ییلاق ماسال پس از اولسبلنگاه است. این ییلاق در ۳۳ کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله ۱۹۰۰ متری از سطح دریا در میان کوه‌های سرسبز و مه آلود قرار دارد. سوئه چاله تنها چهار کیلومتر بالاتر از اولسبلنگاه است.

مسیر ییلاق سوئه چاله

گله های گوسفند در ییلاق سوئه چاله

منبع عکس: mosaferkhane.com. عکاس: الهام میرغضنفری

برای رسیدن به ییلاقات ماسال، باید از طریق جاده قزوین – رشت به‌سمت رشت حرکت کنید. قبل از رسیدن به رشت در حدود ۲۰ کیلومتری آن، به‌سمت جاده فومن خارج شوید تا پس از عبور از فومن و سپس صومعه‌سرا به روستای کلیدبَر برسید. مسیر را به‌سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید و سپس به‌سمت ماسال برانید. پس از ورود به شهر ماسال و عبور از بلواری بلند، به جاده ییلاقات ماسال می‌رسید؛ جاده‌ای پرپیچ و خم که با وجود درختان سر به‌فلک کشیده، آبشارها، ییلاق‌های بکر و دکه‌های کنار جاده، گذر زمان را از یاد شما می‌برد.

پس از حدود یک ساعت رانندگی در جاده کوهستانی ییلاقات ماسال و عبور از ییلاق خردول به هتل فردین معصومی و ییلاق اولسبلانگاه می‌رسید. این هتل را رد کنید تا پس از یک مسافت کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای به سوئه چاله برسید.

  • آدرس ییلاق سوئه چاله: استان گیلان، ییلاقات ماسال، چهار کیلومتری ییلاق اولسبلانگاه (مشاهده روی نقشه)

روستای سوئه چاله

تصاویر ییلاق سوئه چاله

منبع عکس: mosaferkhane.com. عکاس: Shahram.Ti

معنی سوئه چاله در زبان محلی، مکانی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می‌روید

سوئه چاله گیلان با مناظر زیبا و چشم‌نواز و خانه‌هایی چوبی، منطقه‌ای فوق‌العاده برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در فصول گرم سال است. این ییلاق از دور شبیه یک گودی است که شباهت زیادی به زین اسب دارد. «سو» در زبان محلی تالشی به‌معنای گلپر است؛ گیاهی که در این منطقه به‌وفور یافت می‌شود. به همین دلیل، معنی سوئه چاله در زبان محلی، مکانی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می‌روید.

عکاسی، کوهنوردی، طبیعت گردی، قدم زدن در هوای مه‌آلود و لمس باران در کنار تماشای مناظر طبیعی کوهستانی و سرسبز، گله‌های گوسفندان و تنفس در هوای پاک و مطبوع، از جمله فعالیت‌هایی هستند که هر سال، گردشگران بیشتری را به‌سمت ییلاق سوئه چاله می‌کشانند. با گذراندن یک شب در این ییلاق می‌توانید سبک زندگی روستایی و سنتی را تجربه کنید و برای دمی از شلوغی و ازدحام شهرهای بزرگ فاصله بگیرید.

اجاره کلبه در ییلاق سوئه چاله

اجاره کلبه در سوچاله ماسال

منبع عکس: amlakemasal.ir

برای دیدن ییلاق سوئه چاله بهتر است صبح زود حرکت کنید و شب را در آنجا بمانید؛ زیرا تردد در جاده تاریک و پرپیچ و خم ییلاقات ماسال در شب، خطرناک است. در ضمن، تماشای طلوع و غروب آفتاب، آسمان پرستاره شب و همچنین پدیده اقیانوس ابر در این منطقه از آن دسته تجربیاتی است که نباید به‌هیچ‌وجه آن را از دست بدهید.

برای اقامت در ییلاق سوئه چاله به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ اجاره کلبه‌های چوبی بروید؛ البته اگر اهل تجربه زندگی سنتی و روستایی نیستید، می‌توانید شب را در هتل فردین معصومی ییلاق اولسبلانگاه یا دیگر هتل‌های این منطقه بگذرانید.

توجه داشته باشید که خانه‌های چوبی ییلاقات ماسال، اغلب از امکانات شهری مانند برق، گاز و آب لوله‌کشی برخوردار نیستند. آب خانه‌های این منطقه از چشمه‌های روستا گرفته شده و در تانکرهای آب ذخیره می‌شود. برق روستا نیز از موتور برق تامین می‌شود؛ اما بهتر است بدانید که این موتور برق نیز از ساعت ۱۲ شب به بعد خاموش می‌شود. پس حتما پاور بانک به‌همراه داشته باشید. برخی کلبه‌های چوبی ییلاق سوئه چاله دارای سرویس بهداشتی و حمام هستند؛ در حالی که در بیشتر کلبه‌ها، سرویس بهداشتی در بیرون از کلبه قرار دارد. گرمایش این خانه‌ها نیز با هیزم، بخاری نفتی یا کپسول‌های کوچک گاز فراهم می‌شود.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله

بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله

منبع عکس: amlakemasal.ir

آب و هوای سوئه چاله ماسال در فصل پاییز و زمستان، سرد است و دما ممکن است به زیر صفر نیز برسد؛ اما این منطقه بهار و تابستانی معتدل و دلپذیر با میانگین دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند؛ به همین علت منطقه‌ای ییلاقی به شمار می‌آید. زمستان در ییلاق سوچاله به‌قدری سرد می‌شود که تقریبا هیچ فردی در کلبه‌ها نمی‌ماند و همه به شهر ماسال کوچ می‌کنند؛ بنابراین بهتر است از سفر در فصل زمستان به این ییلاق خودداری کنید.

ییلاق سوئه چاله گیلان در فروردین ماه، شاهد بارش‌های برف و باران سنگین و ناگهانی است؛ پس بهتر است که در این ماه نیز به این منطقه سفر نکنید. بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله از اواخر اردیبهشت تا ماه مهر است. اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای تماشای مه‌گرفتگی و پدیده اقیانوس ابر در این منطقه هستند. البته شما می‌توانید در فصل زیبای پاییز نیز به سوچاله سفر کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که مه گاهی آن‌قدر غلیظ می‌شود که هیچ چیز قابل رویت نیست.

فراموش نکنید که قبل از سفر به سوئه چاله، شرایط آب و هوایی منطقه را بررسی کنید تا باران‌های ناگهانی، شما را غافلگیر نکنند و در ضمن، متناسب با دمای هوا چمدان ببندید.

جاذبه‌های اطراف ییلاق سوئه چاله

ییلاق‌های اطراف

منبع عکس اول: ویکی مدیا. منبع عکس دوم و سوم: masalnews.ir. منبع عکس چهارم: دیجی کالا

ییلاق اولسبلانگاه با کلبه‌های چوبی و سقف‌های حلبی رنگی، ییلاق تلارگاه با چشم‌اندازهایی بی‌بدیل از جنگل، دره، مه و ابر، ییلاق ملومه بند، ییلاق خندیله پشت، ییلاق اسپی دشت با اسب‌هایی که در طبیعت در حال دویدن هستند، ییلاق شنبه راه و ییلاق واشیار از جمله مناطقی هستند که در سفر به سوئه چاله می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

رودخانه خالکایی و دیدنی‌های مسیر

رودخانه خالکایی

منبع عکس: ویکی پدیا

رودخانه خالکایی، یکی از جاذبه‌هایی است که در مسیر ییلاقات ماسال با آن روبه‌رو خواهید شد؛ رودخانه‎‌ای که تا نیمه مسیر در جاده، همراه شما است. در جاده، همچنین آلاچیق‌ها و دکه‌های بین راهی را خواهید دید که شما را به یک فنجان چای ذغالی، یک کاسه آش یا یک بلال کبابی در کنار رودخانه مهمان می‌کنند.

محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی

محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی، یکی از جاذبه‌های تاریخی اطراف سوئه چاله است که کمی بالاتر از منطقه اولسبلنگاه و در روستایی به نام «گیلوانه» قرار دارد. گفته می‌شود که میرزا کوچک خان در آن زمان در ارتفاعات «آلاله پشته» پناه گرفته بود و قصد داشت که از آنجا خود را به خلخال برساند؛ اما در اثر کولاک کشته شد. در حال حاضر در این مکان، سنگ یادبودی نصب شده است که به یادمان میرزا کوچک خان جنگلی شهرت دارد.

یادمان میرزا کوچک خان جنگلی

منبع عکس: dobaresafar.ir

  • ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته
  • قیمت بلیط: رایگان
  • آدرس: ماسال، ۴۵ کیلومتری مرکز شهر ماسال، روستای گیلوانه

غارهای ماسال

غارهای ماسال

عکاس: نامشخص

غارهای ماسال، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های این منطقه هستند که در میان آن‌ها می‌توان به غار آویشو در دل کوه‌های شاندرمن اشاره کرد؛ غاری که با قندیل‌های بزرگ و حیرت‌انگیز، هفت آبشار و ستون‌های آهکی زیبا، شما را حیرت‌زده خواهد کرد. جالب است بدانید که بیش از ۱۷ غار جذاب و دیدنی در ییلاقات ماسال وجود دارد که به شما پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

آبشارهای ماسال

آبشارهای ماسال

منبع عکس: dobaresafar.ir

آبشارهای ماسال، یکی دیگر از جاهای دیدنی ییلاقات ماسال و شاندرمن هستند. تعداد این آبشارهای مرتفع در ماسال به‌قدری زیاد است که برخی این منطقه را با نام شهر آبشارهای بلند می‌شناسند. آبشار ویوز در نزدیکی ییلاق النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر از جمله آبشارهایی هستند که تجربه‌ای متفاوت از طبیعت‌گردی را به شما پیشنهاد می‌کنند.