کلیسای سرکیس مقدس تهران

کلیسای سرکیس مقدس تهران

کلیسای سرکیس مقدس تهران بزرگ‌ترین کلیسای پایتخت به شمار می‌رود و قدمت آن به دوره پهلوی بازمی‌گردد. این کلیسا مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران، امکان بازدید از آن برای علاقه‌مندان وجود دارد.

معرفی کلیسای سرکیس مقدس تهران

کلیسای سرکیس مقدس از یادگارهای دوره پهلوی است و به‌عنوان یکی از کلیساهای معروف تهران، امروزه نیز مورد استفاده ارمنیان مسیحی پایتخت قرار دارد. این مجموعه مرکز امور ارمنیان در تهران است. ساختمان کلیسا یکی از دیدنیهای پایتخت محسوب می‌شود و جذابیت خاصی برای گردشگران و علاقه‌مندان به معماری کلیساها و دین مسیحیت دارد. فضای داخل آن بسیار آرامش‌بخش و متفکرانه طراحی شده است و بازدید از آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای بازدیدکنندگان رقم خواهد زد.

 

نمای بیرونی کلیسای سرکیس مقدس تهران

عکس از خبرگزاری آنا (عکاس: عمید فراهی) 

 

کلیسای سرکیس مقدس تهران کجاست؟

کلیسای سرکیس مقدس تهران در خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی قرار دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو، ایستگاه میدان ولیعصر (خط شماره سه) و ایستگاه هفت تیر (خط شماره یک) است. از این ایستگاه‌ها با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به کلیسا دسترسی خواهید داشت. اگر قصد دارید با تاکسی به این مکان بیایید، کافی است خود را به میدان ولیعصر یا هفت تیر برسانید. برای استفاده از خودروی شخصی در نظر داشته باشید که کلیسای سرکیس مقدس در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

سردر کلیسای سرکیس مقدس تهران

عکس از خبرگزاری برنا (عکاس: سارا عبداللهی) 

تاریخچه کلیسای سرکیس مقدس تهران

از نیمه دوم قرن بیستم میلادی، جمعیت ارمنی‌ها در تهران رو به افزایش گذاشت و همین سبب شد تا محله‌های ارمنی‌نشین در تهران ایجاد شود. به‌علت افزایش جمعیت در تهران، کلیسای مریم مقدس که خلیفه‌گری و مسئولیت انجام امور ارمنیان تهران را داشت، با کاهش فضا روبه‌رو شد. همچنین به‌علت افزایش مسیحیان در مناطق شمال شهر تهران، دسترسی به کلیسای مریم مقدس که در جنوب بود، سخت‌تر شد. این شرایط سبب شد تا نیاز به ساخت کلیسا در مجاورت محله‌های جدید با گنجایش بیشتر و ساختمان‌هایی با فضای بزرگ‌تر برای انجام امور ارمنیان احساس شود. به این شکل خلیفه‌گری ارمنیان تهران با یاری یکی از ارمنیان خیر به نام مارکام سرکیسیان، قطعه زمینی در تقاطع خیابان کریم خان زند و استاد نجات اللهی (ویلای سابق) برای احداث کلیسا و ساختمان‌های خلیفه‌گری خریداری کرد که مرکزیت بیشتری در بین محلات ارمنی نشین تهران داشت.

کلیسای سرکیس مقدس تهران در دهه ۵۰

کلیسای سرکیس مقدس تهران در میانه‌های دهه پنجاه/عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: نامشخص) 

طراحی ساختمان کلیسا را مهندس اوژن آفتاندیلیان برعهده گرفت. پس از فوت مارکار سرکیسیان نیز فرزندان او گورکن و وازگن سرکیسیان هزینه ساخت کلیسا و ساختمان‌های خلیفه‌گری را تقبل کردند. احداث کلیسا در ۱۴ فروردین ۱۳۴۳ شمسی با حضور اسقف اعظم ارمنیان، آرداک مانوکیان شروع شد و با انجام مراسم‌های خاص برای کلیسا نام تعیین شد. کلیسا با عنوان «سرکیس مقدس» نام‌گذاری شد. ساخت کلیسا را لئون کشیشیان بر عهده گرفت. کار ساخت بنا پس از مدتی با مشکل مواجه و متوقف شد. پس از آن، ساخت کلیسا پنج سال بعد، دوباره از سر گرفته شد.

 

کشیش در حال تکان دادن مجمر در کلیسای سرکیس مقدس تهران

عکس از خبرگزاری آنا (عکاس: عمید فراهی) 

کلیسا در سال ۱۳۵۲ شمسی طی مراسمی شروع به کار کرد. در زمان جنگ تحمیلی با اصابت موشک، بخشی از کلیسا آسیب دید و مدتی تعطیل شد. سپس با مرمت بخش‌های آسیب‌دیده، کلیسا دوباره در سال ۱۳۶۲ شمسی فعالیت خود را از سر گرفت. در سال ۱۳۹۱ شمسی نیز یک‌بار دیگر کلیسا مورد مرمت قرار گرفت و تعمیراتی در داخل و محوطه بیرونی آن انجام شد. حوضچه مخصوص غسل تعمید، واقع در گوشه شرقی دیوار شمالی بنا، بازسازی و با نقاشی تعمید حضرت مسیح به دست یوحنای تعمید دهنده تزیین شد.

سرکیس مقدس کیست؟

سرکیس مقدس، از قدیسان کلیسای حواری ارمنی بود که در اوایل قرن چهارم میلادی از جزو سرداران ارتش در روم خدمت می‌کرد. وی به‌دلیل مسیحی بودن، تحت تعقیب قرار گرفت و به‌همراه خانواده‌اش به ارمنستان گریخت. تیران پادشاه ارمنستان که زیر نظر امپراتوری روم بود، مجبور به اخراج وی شد. سرکیس به ایران آمد و به خدمت شاپور دوم ساسانی درآمد. وی در جنگ با کوشان‌ها بسیار موفق بود و شاپور نیز از وی رضایت داشت اما بعدها به وی تهمت تبلیغ مسیحیت در بین سپاهیان شاپور زده شد و به همین اتهام وی و پسرش به‌همراه برخی سربازانش در نیشابور به قتل رسیدند.

کشیشی در حال عبادت در کلیسای سرکیس مقدس تهران

عکس از خبرگزاری برنا (عکاس: سارا عبداللهی)