پیش‌بینی بورس فردا 20 خرداد 1403 / افت‌های تمام نشدنی شاخص کل

اکوایران: بازار بورس تهران هم از دیدگاه سیاست‌گذار و از دیدگاه سرمایه‌گذاران کاملا رها شده است. میزان توجه فضای جامعه به بازار سرمایه به قدری پایین است که حتی نمایندگان احتمالی کاندیاتوری ریاست جمهوری با وجود آن که به آن اشاره می کنند خیلی مورد استقبال اهالی بازار و جامعه قرار نمی‌گیرد. چرا که جامعه دو بار و در دو دولت قبل به اندازه کافی در موضوع بورس ضربه خورده است.

به گزارش اکوایران، ارزش معاملات در بازار روز جای در بازار بورس اوراق بهادار تهران حوالی 4700 میلیارد تومان ثبت شد و ارزش بازار همچون شاخص کل در این روزهای گرم خرداد ماه آب شد.

ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در پایان جلسه معاملاتی امروز به عدد 7083 همتی رسید و شاخص کل نیز با افت بیش از 18 هزار و 500 واحدی در محدوده های 2 میلیون و 63 هزار واحدی ایستاد.

فلرات اساسی با ارزش معاملاتی در حدود 144 میلیارد تومان در جایگاه اول قرار گرفتند و ارزش معاملاتی گروه بانکی نیز رقم 133 میلیارد تومان بود . خودرویی نیز ارزش معاملاتی 123 میلیارد تومانی را به خود گرفتند. در بازار امروز نماد خساپا چند بار صف فروش خود را جمع کرد و به نوسان قیمتی را به خود دید اما در نهایت با صف فروش کار را تمام کرد.

اما بازار بورس این روزها علاوه بر اینکه با بی مهری خریداران روبرو است با بی توجهی مسئولان نیز دست و پنجه نرم می کند. قرار بر این بود که دامنه نوسان برای کنترل هیجان بازار به واسطه اتفاقات اخیر در محدوده های مثبت و منفی 2 درصدی قرار بگیرد اما به نظر می رسد که مسئولان بورسی این موضوع را به کل فراموش کرده اند. خواسته خیلی از فعالان بازار سرمایه بازگشایی دامنه و برگشت به روال سابق است و مرگ یک بار شیون یک بار را فریاد می‌زنند.

این درحالی است که حتی صدای خبرگزاری تسنیم نیز از این بابت درآمده است. تسنیم نوشت که محدودیت دامنه نوسان درحالی برای چهارمین هفته پیاپی تداوم یافته که هیچ‌گونه ریسک داخلی و خارجی در شرایط کنونی برای بازار سرمایه وجود ندارد.

اما دلار نیما نیز در حال رشد آرام خود است و هر چه دلار نیما (هر چند کم) در حالی افزایش است در نقطه مقابل بازار بورس اوراق بهادار تهران در حال افت.

البته فضای بین المللی برای بازار سرمایه کمی نامساعد است و بحث قطعنامه شورای حکام موضوعی است که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

با نزدیک شدن به اعلام اسامی نهایی کاندیکاتورهای ریاست جمهوری داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد با توجه به حضور گستردۀ نامزدها و وجود گزینه‌های اصلح در جبهه انقلاب از کاندیداتوری انصراف می‌دهد.

از بانک مرکزی هم خبر می‌رسید که  این بانک در تازه‌ترین گزارش خود در هفته منتهی به ۱۶ خرداد، نرخ بهره بین بانکی را ۲۳.۶۴ درصد اعلام کرد. این رقم در مقایسه با نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته (منتهی به 9 خرداد)، افزایش سه صدم درصدی (۰.۰۳) را تجربه کرده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به واسطه اخبار سال 1403 از همان روزهای ابتدایی با بحران مواجه شد و سال 1403 هر چقدر جلوتر می رود برای بازار سرمایه سخت تر از قبل می شود و بازار عملا وارد مراحل جدید از بحران می شود.

اما شاخص از نظر تکنیکالی در محدوده‌های 2 میلیون و 50 هزار واحد در روزهای ابتدایی اسفند ماه 1402 مورد حمایت قرار گرفت ( ناگفته نماند که شرایط اصلا قابل قیاس نیست ) ولی این سطحی است که بازار انتظار دارد در آن مورد حمایت مجدد قرار بگیرد.

شاید ارتباط این موضوع با اعلام نتایج تایید صلاحیت شده افراد ثبت نام کرده در انتخابات با هم تلاقی پیدا کند اما به هر حال تکنیکالیست ها این انتظار را دارند که بازار از این محدوده روند مثبتی به خودش بگیرد!

در غیر این صورت باز هم کار برای بازار سرمایه کشور سخت و چالش برانگیز خواهد بود و سال جاری می‌تواند به عنوان یکی از بحرانی‌ترین سال‌های بازار سرمایه نام‌گذاری شود.