پارک پردیسان یکی از مکان های گردشگری تهران

پارک پردیسان، یکی از بوستان‌های قدیمی و باصفای تهران است که در منطقه دو و در ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل الله و یادگار امام (ره) قرار دارد. این پارک در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان پارک بدون دخانیات شناخته شد و به‌دلیل نقش مهمی که در تلطیف هوای کلان‌شهر تهران ایفا می‌کند، ریه‌ پایتخت لقب گرفته است. این پارک دارای دیدنی‌هایی چون مرکز بازپروری حیات وحش، موزه ملی آب و موزه تنوع زیستی است و از امکانات آموزشی، تفریحی و ورزشی متنوعی مانند مدرسه طبیعت، مسیرهای پیاده‌ روی و دوچرخه‌ سواری و زمین بادبادک‌بازی برخوردار است.

معرفی پارک پردیسان

پارک پردیسان تهران

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: سمیرا شریعتمداری)

پارک پردیسان یکی از بوستان‌های قدیمی تهران است. این پارک به‌صورت بوستانی جنگلی در شمال غربی این شهر و در نزدیکی میدان صنعت قرار دارد. به‌علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پردیسان و دسترسی راحت به این بوستان، این پارک بسیار مورد استقبال اهالی پایتخت است.
پارک پردیسان تا سال ۱۳۹۶ زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شد و از این سال به‌مدت ۱۵ سال تحت مدیریت شهرداری تهران قرار گرفت. در ضمن، ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد. پارک پردیسان به‌دلیل قرار داشتن در مسیر بادهای غالب غربی، نقش مهمی در تلطیف و خودپالایی هوای آلوده کلان‌شهر تهران دارد و به همین علت به‌عنوان ریه پایتخت شناخته می‌شود. پردیسان در سال ۱۳۹۳ نیز از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، پارک بدون دخانیات نام‌گذاری شد.

تاریخچه شکل‌گیری پارک پردیسان

نمای برج میلاد از پارک پردیسان

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: سمیرا شریعتمداری)

«ایان مک هارگ» یکی از معماران برجسته جهان و بنیان‌گذار دپارتمان معماری منظر در دانشگاه پنسیلوانیا بود که موفق شده بود به‌همراه همکارانش طراحی پارک پردیسان را در مسابقه‌ای به عهده گیرند. طرح و ایده ساخت پارک پردیسان در اوایل دهه ۵۰ به‌عنوان یک مجموعه علمی، آموزشی، پژوهشی و تفرجگاهی توسط گروه مک هارگ مطرح شد و در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست وقت قرار گرفت. ایده این گروه این بود که با توجه به ناهمواری‌ها و مسائل زیست‌محیطی، تمام زیست‌بوم‌ها از توندرا گرفته تا جنگل‌های گرمسیری را با تمام تنوع گیاهی و جانوری در یک مجموعه به نمایش درآورند. مک هارگ همچنین با در نظر گرفتن فرهنگ و معماری ایرانی، چهارباغ بوستان را طراحی کرد. پس از تایید ایده اولیه احداث این پارک توسط اسکندر فیروز، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت WMRT آمریکا به‌عنوان مجری این طرح انتخاب شد.

پارک پردیسان قرار بود در طی ۱۰ سال ساخته شود و با وجود انجام مطالعات اولیه و فراهم نمودن مقدمات تهیه زمین، اقدامی جدی برای اجرای این طرح صورت نگرفت و با وقوع انقلاب اسلامی نیز این پروژه متوقف ماند. بعدها نیز با شروع جنگ تحمیلی تا ۱۳۶۵ تنها کارهایی در جهت تثبیت محدوده طرح انجام شد. طراحی پارک پردیسان بر اساس اصول زیست‌محیطی، فرهنگ ایرانی و طبیعت‌گرایی بود که هم به طبیعت و نیز به موقعیت و نقش انسان در طبیعت توجه داشت. یکی از مزایای این طرح پیوند تفریح با آموزش، پژوهش و حفاظت از محیط زیست بوده است. طرح پارک پردیسان شامل مسیر پیاده‌روی و یک شبکه مونوریل بود و اجزای پارک با توجه به ناهمواری‌های پردیسان، تعیین شده‌ است. فضاهای مختلف پارک شامل زیست‌بوم‌های مختلف، نمایشگاه‌ها، آکواریوم، کتابخانه، مراکز پژوهشی و آموزش‌های بصری و فضاهای اداری و خدماتی می‌شود.

مساحت پارک پردیسان

محیط پارک جنگلی پردیسان

عکاس: ابراهیم جلیلی

پارک پردیسان با مساحت حدود ۳۰۰ هکتار، یکی از بزرگ‌ترین پارکهای شهری تهران است. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی – جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم کرده که پیوند آن‌ها به‌وسیله دو پل برقرار شده ‌است.

بوستان جنگلی پردیسان در مکانی قرار دارد که در گذشته به‌صورت مجموعه تپه‌هایی مملو از درختان پسته و بادام وحشی بوده است. در حال حاضر در این پارک حدود ۳۲۰ گونه گیاهی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها گونه‌های بومی تهران و تعدادی برای اطراف تهران هستند.

پارک پردیسان کجاست؟

یک روز برفی در پارک پردیسان

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: وحید شیخی)

پارک پردیسان از جاهای دیدنی تهران است که در شمال غربی پایتخت و در منطقه دو قرار دارد. این پارک از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود.

آدرس پارک پردیسان

بادبادک‌بازی در پارک پردیسان

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: وحید شیخی)

پارک پردیسان در ضلع شمال بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام (ره) واقع شده است. (مشاهده روی نقشه)