پارک قیطریه یکی از مکان های گردشگری تهران

پارک قیطریه یکی از بهترین پارک های تهران برای گذراندن اوقات فراغت و داشتن ساعاتی سرگرم کننده محسوب می‌شود. این بوستان در محله قیطریه و منطقه یک پایتخت واقع است. پارک قیطریه در گذشته یکی از باغ‌های دوره قاجار به شمار می‌رفت که در دهه ۵۰ به‌منظور تبدیل شدن به بوستان در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت.

پارک قیطریه دارای امکاناتی چون کتابخانه، فرهنگسرای ملل، نگارخانه، سینما ۶ بعدی، زمین بازی کودکان، پیست اسکیت و آموزش اسکیت، وسایل ورزشی، نمازخانه، برکه، مخزن ذخیره آب، آلاچیق، سرویس بهداشتی است.

معرفی پارک قیطریه

پارک قیطریه در شب

عکاس: ناشناس

پارک قیطریه یکی از بهترین پارک‌ها و جاهای دیدنی تهران است که در شمال این شهر قرار دارد. این بوستان در پایین تپه قیطریه، یکی از تپه‌های باستانی تهران قرار دارد. پارک قیطریه نقش مهمی در تلطیف آب‌وهوای پایتخت دارد و زیستگاه مناسبی برای پرندگان به شمار می‌رود. پارک نیاوران، پلانی به‌شکل هندسه نامنظم دارد که با نظم طبیعی و استفاده از خطوط غیرمنظم و ارگانیک طراحی شده است. این پارک ۱۲۲ هزار و ۲۰۶ متر مربع مساحت دارد.

پارک قیطریه از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است. اقاقیا، بلوط، نارون، گردو، داغداغان، افرا، توت، سرونقره‌ای، کاج تهران، بیدمجنون، چنار، صنوبر، کاج مشهد از ماکنولیا، سدروس، نوئل، سرولاوسون و درخچه‌هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، بوداغ و گز درختان و گیاهان این بوستان را تشکیل می‌دهد.

تاریخچه پارک قیطریه

کاخ قیطریه

عکاس: عابد

پارک قیطریه بازمانده یکی از باغ‌های سرسبز و خوش آب‌وهوای دوره قاجار است. این باغ به میرزا علی اصغر خان اتابک تعلق داشت. گفته می‌شود امیرکبیر ساختمانی در قسمت شمال غربی این باغ ساخته کرده که در واقع، کاخ این باغ را اصغرخان بنا کرده است.

پارک قیطریه یادگاری از باغی سرسبز مربوط به دوره قاجار است

در سال ۱۳۵۶ بخش‌هایی از باغ قیطریه توسط وارثان آن در اختیار شهرداری تهران قرار داده شد تا به پارک تبدیل شود. در سال ۱۳۷۲ نیز بقیه محدوده این باغ به بوستان قیطریه اضافه و ساختمان آن بعد از مرمت و تغییر کاربری به فرهنگسرای ملل تبدیل شد. در سال ۱۳۷۹ فرهنگسرای ملل دچار آتش‌سوزی شد و پس از آن دوباره مورد بازسازی قرار گرفت و به‌شکل کنونی در آمد.

پارک قیطریه تهران کجاست؟

سردیس امیرکبیر در پارک قیطریه

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: وحید شیخی)

پارک قیطریه در شمال شهر تهران واقع است. این پارک جزو ناحیه هفت منطقه یک شهرداری تهران به شمار می‌رود و در محله قیطریه قرار دارد. این پارک در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه جای دارد و از شمال به فرمانیه، از جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر، از شرق به چیذر و از غرب به قیطریه و شریعتی محدود می‌شود.

  • آدرس: خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر (مشاهده روی نقشه)