روستای جواهرده یکی از مکان های گردشگری رامسر

روستای جواهرده، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی رامسر در شمال کشور است که با جاده‌ای رویایی و غرق در مه، شما را به سفری در یک تابلوی نقاشی و خیالی دعوت می‌کند. این روستا با آب و هوایی دلپذیر و چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر، هر سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که به‌محض قدم گذاشتن در جاده منتهی به این روستا از زیبایی‌های بی‌بدیل این منطقه، حیرت‌زده می‌شوند. در ادامه در سفری جادویی به روستای جواهرده با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این روستا، فرهنگ این منطقه، سوغاتی‌های جواهرده و همچنین شرایط اقامت در آن کسب کنید.

جواهرده کجاست؟

جواهرده

عکس از نگین توکلی

جواهرده از جاذبه های گردشگری مازندران به شمار می‌آید و یکی از روستاهای شهرستان رامسر در غرب استان مازندران و در مرز استان گیلان است. این روستای منحصربه فرد در ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری رشته کوه البرز قرار دارد. جواهرده با تهران، ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن، باید یک مسیر پنج ساعته را طی کنید. تنها مسیر ارتباطی جواهرده به رامسر منتهی می‌شود؛ البته این روستا از راه کوهستان با قزوین نیز مرتبط است.

با عبور از یک جاده پرپیچ و خم جنگلی و سرسبز و حدود ۵۰ دقیقه رانندگی از مرکز شهر رامسر به روستای جواهرده خواهید رسید؛ روستایی که در برخی از روزهای سال با ابرها پوشانده شده است و شما می‌توانید در آن به‌معنای واقعی کلمه، در میان ابرها قدم بزنید. روستای جواهرده رامسر در ارتفاعات البرز در احاطه قله‌های سرخ قله، واژک سه برار رژه (رجه) و سماموس قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن سبب شده است تا آب و هوایی دلپذیر داشته باشد. در گذشته، مردم رامسر از جواهرده به‌عنوان ییلاق برای رهایی از گرمای شرجی تابستان شهر استفاده می‌کردند و در زمستان‌های سرد و برفی به شهر خود باز می‌گشتند.

جواهرده رامسر

عکس از تابناک

روستای جواهرده رامسر دارای ۱۲ محله قدیمی به نام‌های «جولاخیل» (محله جواهرده)، «اوشیان سر»، «سید محله»، «برشی محله»، «آموسی خیل»، «صیقل محله»، «چاک دشت»، «سراب یا کربلا بنه»، «رمک محله»، «تنگ دره»، «فتوک محله»، «کهنه تنگ دره» و «شل محله» است که تمام آن‌ها با مردمانی مهمان‌نواز و مهربان، پذیرای مسافران و طبیعت‌گردان هستند.

جواهرده، برخلاف دیگر روستاهای ایران به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است

جمعیت روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، حدود ۹۸۰۰ نفر است. مردم روستا به پیشه دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند و صنایع دستی آن‌ها شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمدبافی است. مردم روستای جواهرده در فصول گردشگری، خانه‌های خودشان را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و از این راه نیز کسب درآمد می‌کنند.

جواهرده، برخلاف دیگر روستاهای ایران به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است که در میان آن‌ها می‌توان به مسجدهای متعدد و امامزاده روستا، مغازه‌های فراوان، کافه‌ها و آلاچیق‌های زیبا و همچنین روشنایی و برق، آب لوله‌کشی، امواج شبکه‌های مخابرات، امواج شبکه‌های تلویزیونی، خانه بهداشت، درمانگاه، داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی اشاره کرد.

وجه تسمیه جواهرده

روستای جواهرده

عکاس: نامشخص

نام جواهرده، شاید یکی از زیباترین و بهترین نام‌های ییلاق‌های شمالی باشد؛ زیرا جواهرده، همچون جواهری سبز در ارتفاعات رامسر، عروس شهرهای شمالی ایران می‌درخشد. البته باید بدانید که برخی شواهد نشان از این واقعیت دارند که نام این روستا از ابتدا «جواهرده» نبوده است. در گذشته در مناطق شمالی ایران به‌خصوص گیلان، به روستاهایی که در ارتفاعات و مکان‌های بلند قرار داشتند، «جورده»، «جئورده»، «جؤردی» یا «جؤرده» به‌معنای «ده بالا» می‌گفتند. به همین دلیل بسیاری از افراد اعتقاد دارند که نام جواهرده از این واژه‌های قدیمی مشتق شده است. البته نام «جئورده» در توضیح رویدادها سال ۸۸۸ هجری قمری در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» از سید ظهیرالدین مرعشی نیز آمده است و این سند تاریخی نیز این فرضیه را تا حدی تایید می‌کند.

یکی دیگر از فرضیه‌های موجود درباره نام‌گذاری روستای جواهرده به این نام این است که در گذشته مردم از قبرهای گبری، جواهرهای بسیاری پیدا کرده‌اند. گفته می‌شود که از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه، رسم دفن مردگان در بلندی‌ها و درون دخمه‌ها همراه با لوازم زینتی (جواهرات) توسط زرتشتیان در این منطقه وجود داشته است. به‌علاوه از آنجا که سنت نام‌گذاری در این منطقه بیشتر تاکید بر شرقی و غربی بودن یا اولیا و سفلی دانستن مکانی آن بوده و مربوط به دوران نظام خانی و خان‌زادگی و ملوک الطوایفی است؛ پس نام جورده یا جئورده به‌معنای ده بالا نمی‌تواند صحیح باشد و به احتمال زیاد، همان نام جواهرده به‌معنای گوهر و جواهر، صحیح‌تر است.

کلبه ای در جواهرده

عکس از تابناک. عکاس: امیر میرزایی

گفته می‌شود که در گذشته‌های دور، زنی به نام «جواهر»، حاکم این منطقه بوده است و نام روستا از روی نام او برداشته شده است

یک استدلال دیگر درباره نام جواهرده، وجود نام «جواهردشت» در رودسر است که خود تاییدی بر تصادفی نبودن نام جواهرده در رامسر است. زیرا شاید جئور در یک مکان به اشتباه به جواهر تعبیر شود؛ اما این مساله که این نام در دو مکان متفاوت به اشتباه به جواهر تعبیر شود، امری دور از واقع به نظر می‌آید. البته برخی مورخان نیز اعتقاد دارند که نام جواهر دشت از «جؤردشت» تحریف شده است و باید بدانید که در اشکورات، روستاهایی به نام جورده (ده بالا) و جیرده (ده پایین) نیز وجود دارند که شاید تاییدی بر این تحربف باشد.

برخی افراد نام جواهرده را تغییریافته «جَوادَهار» به معنی گندم‌زار میان شکاف دو کوه می‌دانند؛ زیرا این منطقه زمانی پر از کشتزارهای گندم و جو بوده است. در زبان اوستایی «جاوا» به معنی «گندم» و در زبان پهلوی «جاو» به معنی «جو» است و «دهار» نیز به معنی «شکاف کوه» است. یکی دیگر از فرضیه‌های موجود نیز این است که در گذشته‌های دور، زنی به نام «جواهر»، حاکم این منطقه بوده است و نام روستا از روی نام او برداشته شده است.

پوشش گیاهی و جانوری جواهرده

پوشش گیاهی جواهرده

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

جنگل هیرکانی با درختان راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا، شمشاد و آزاد و همچنین درختان زبان‌گنجشک، فندق، سیب ترش، گلابی، گردو، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه، پرتقال و نارنگی، پوشش گیاهی جواهرده را تشکیل می‌دهند و ارتفاعات اطراف این روستای زیبا پر از گل‌های وحشی، سرخس و دشت گل گاوزبان است. تماشای فضای جادویی با چشم‌اندازهایی سرسبز، خاطره‌ای را در ذهن شما رقم می‌زند که امکان ندارد هیچ‌گاه آن را فراموش کنید.

جانوران و پرندگان بسیاری در روستای زیبای جواهر ده زندگی می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به گربه وحشی، گنجشک کوهی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، بز کوهی، بلبل، مرغ حق، قرقاول، کبک، زاغ، کلاغ و توکا اشاره کرد.

آداب و رسوم و جشن‌های مردم روستای جواهرده

جنگل هیرکانی

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

مردم روستای جواهرده در گذشته از تقویم گالشی یا گیلکی استفاده می‌کردند و جشن‌های مختلف مانند عید نوروز یا جشن تیرماه سیزده و همچنین پرداخت خراج و مالیات، حساب و کتاب زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی، همه و همه وابسته به این تقویم بوده‌اند.

جالب است بدانید که مردم روستای جواهرده، نوروز (نوروز بل) را در آغاز فصل بهار و اول فروردین جشن نمی‌گرفتند؛ بلکه روزهای اواسط ماه مرداد (۱۳ تا ۱۷ مرداد) برای آن‌ها به‌عنوان شروع سال شناخته می‌شده است. ماه‌های سال گیلکی در تقویم گالشی به این ترتیب هستند: نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه.

کشتی گیله مردی

کشتی گیله مردی

عکس از خبرگزاری ایرنا

کشتی گیله‌ مردی یا کشتی گیلانی، یکی از ورزش‌های محبوب در استان‌های گیلان و مازندران است که آداب و رسوم خاصی دارد. این ورزش که در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است، معمولا در شب‌های بلند تابستان در جواهرده میان کشتی‌گیران مازندرانی و گیلانی برگزار می‌شود. در کشتی گیله‌ مردی هیچ رده‌بندی وزنی و محدودیت زمانی برای نبردها وجود ندارد؛ ولی کشتی‌گیران می‌توانند در صورت طولانی شدن نبرد، از داور درخواست توقف کنند. مقصود بازی این است که با استفاده از دست، مشت و پا، حریف را مجبور به لمس زمین کنند.

وقتی کشتی تمام می‌شود، برنده بازنده را در آغوش می‌گیرد و به مرکز زمین می‌پرد. جایزه این مسابقه نیز شاخه‌ای مزین به پارچه و پول از طرف تماشاگران یا یک گاو، اسب یا شال ابریشمی گلدار است.

رسم گِل کاری مسجد آدینه

مسجد آدینه

عکس از وب‌سایت سیری در ایران

جشن گِل کاری مسجد آدینه، یک جشن قدیمی و مذهبی است که در گذشته هر سال در اولین جمعه ماه اسد یا هفدهم مرداد ماه برگزار می‌شد. در این جشن، کشاورزان و دامداران برای حفظ برکت محصولات خود و نذر سلامتی برای اعضای خانواده، گِل را به‌جای آب با شیر دام‌های خود درست کرده و با استفاده از آن در حین صلوات فرستادن، دیوارهای مسجد را گل کاری می‌کردند.

در برخی متون تاریخی و همچنین نقل قول‌های قدیمی آمده است که درست کردن این گِل مخصوص توسط دوشیزگان انجام می‌شد و مردان در این کار مشارکتی نداشتند. در این رسم کهن و جالب توجه، پس از اتمام گل کاری مسجد آدینه، مردم به جشن و سرور می‌پرداختند، جوانان و پیشکسوتان کشتی می‌گرفتند و مردم با نواختن سرنا و دهل، هیجان و شادی را به کوچه‌های روستا هدیه می‌کردند. در پایان این مراسم معنوی نیز بازاری برپا می‌شد که در آن، محصولات و هنر اهالی روستا به نمایش گذاشته می‌شد.

رسم گِلکاری مسجد آدینه متاسفانه برای مدتی به فراموشی سپرده شده بود، اما قرار است که به‌زودی این آیین زیبا و پرمفهوم جانی تازه بگیرد و تبدیل به یکی از جاذبه‌های فرهنگی جواهرده شود.

جشن تیرماه سیزده

جشن تیرماه سیزده

عکس از وب‌سایت سیری در ایران

جشن «تیرماه سیزده» شباهت زیادی به جشن شب یلدا دارد

جشن «تیرماه سیزده»، یکی از جشن‌های قدیمی ایرانیان است که در گذشته هر سال توسط مردم طبرستان در بزرگداشت پیروزی مردم ایران بر ضحاک و شکست ستمگری و ظلم در نقاط مختلف مازندارن برگزار می‌شد. این جشن برخلاف نام آن در دوازدهم یا سیزدهم آبان برگزار می‌شود. دلیل نام‌گذاری این جشن به نام «تیرماه سیزده»، برگزاری آن در شب سیزدهم تیر ماه برحسب تقویم طبری است که در تقویم خورشیدی، مصادف با ۱۲ یا ۱۳ آبان می‌شود. طبرستان به بخشی از سرزمین‌های میان کوه‌های البرز و دریای مازندران گفته می‌شده است که امروز از لحاظ جغرافیایی شامل استان مازندران، بخش‌هایی از گیلان، گلستان، شمال استان تهران و سمنان می‌شود.

جشن «تیرماه سیزده» شباهت زیادی به جشن شب یلدا دارد و مردم جواهرده با آداب و رسوم ویژه از جمله شعر خوانی و چوب خوردن از لال‌ها و تهیه ۱۳ خوراکی مخصوص جشن، این شب بلند و سرد را سپری می‌کردند. البته باید بدانید که این جشن در نقاط مختلف استان مازندران به شیوه‌های مختلف و با سنت‌های متفاوت برگزار می‌شود.

صنایع دستی و سوغاتی جواهرده

سوغاتی جواهرده

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

نمدبافی مشهورترین صنعت دستی مردم رامسر و روستای جواهرده است؛ اما در سفر به این روستا، تماشا و خرید دیگر صنایع دستی این منطقه از جمله چادرشب بافی، عروسک بافی، چادر بافی، کوزه گری، شولا، سفره، جوراب پشمی، خراطی و سفالگری را نیز فراموش نکنید. متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل به‌روز شدن امکانات، سفالگری، آهنگری و مسگری رو به فراموشی هستند و کمتر کسی در روستا به ساخت ظروف مسی یا سفالی مشغول است.

ترشی‌ها و مرباهای رنگارنگ و هوس‌برانگیز، نان و شیرینی‌های محلی داغ و همچنین ماست، دوغ، کره، پنیر و عسل محلی نیز از خوشمزه‌هایی هستند که نمی‌توان در سفر به جواهرده از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

مسیر دسترسی به جواهرده

مسیر دسترسی به جواهرده

عکاس: نامشخص

روستای جواهرده یک مسیر دسترسی دارد که از شهر رامسر آغاز می‌شود

روستای جواهرده یک مسیر دسترسی دارد که از شهر رامسر آغاز می‌شود. برای رسیدن به این روستا پس از گذر از بازار رامسر به سه راهی فلسطین خواهید رسید. از این سه راهی مسیر را به‌سمت جنوب رامسر ادامه دهید تا به جاده جواهرده برسید.

برای ورود به روستای جواهرده باید ورودی پرداخت کنید. این ورودی برای مراقبت و تهیه امکانات و همچنین پاکسازی روستا از زباله هزینه می‌شود. ورودی روستای جواهرده بسته به زمان سفر متغیر است.

جاهای دیدنی روستای جواهرده رامسر

روستای جواهرده با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، یکی از بهترین ییلاق‌های گردشگری شمال کشور به شمار می‌آید. در ادامه برخی از زیباترین دیدنیهای این روستا را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به جواهرده از آن‌ها دیدن کنید.

آبشارها و چشمه‌های روستا جواهرده

آبشار جواهرده

عکس از نگین توکلی

چند چشمه از جمله چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه کنین در جواهرده وجود دارند که آب آشامیدنی این منطقه را تامین می‌کنند. آب این چشمه‌ها در گذشته توسط افراد خیرخواه تا نزدیکی ده هدایت شده است و امروزه این چشمه‌ها علاوه بر تامین آب، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جواهرده هستند.

آبشارهای روستای جواهرده از دیگر جلوه‌های طبیعی در این روستا هستند که گردشگران برای استراحت و عکاسی در کنار آن‌ها توقف می‌کنند. یکی از این آبشارها در انتهای روستا و حدود ۱۰۰ متری پارکینگ در کنار یک تخته سنگ بزرگ قرار دارد. بازدید از آبشار کوهستانی جواهرده نیز یکی دیگر از تجربیاتی است که در سفر به جواهرده نباید از دست داد. برای رسیدن به این آبشار با آب روان، بسیار زلال و گوارا باید از شیب‌های تند و مسیر باریکی عبور کنید؛ آبشاری که به‌محض رسیدن به آن تمام خستگی مسیر از تنتان درخواهد آمد.

جنگل، دشت و قله‌های روستای جواهرده

لپاسر

عکس از سجاد حسن زاده

پس از عبور از جاده جنگلی و پرپیچ و خم جواهرده و نزدیک شدن به روستا، پوشش گیاهی رفته‌رفته کم می‌شود و کم‌کم مراتع و چمنزارها پدیدار می‌شوند. صعود به قله‌های سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس)، واژک سه براره رژه و قله سماموس، بلندترین قله رامسر و همچنین گشت و گذار در جنگل‌های هیرکانی، ارتفاعات سرسبز و دشت پرگل لپاسر با چشمه‌های درمانی در قله‌های اطراف از پرطرفدارترین فعالیت‌های گردشگری در جواهرده به شمار می‌آیند.

مسجد آدینه

مسجد آدینه جواهرده

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

مسجد آدینه با قدمتی از ۷۰۰ سال قبل تا چند دهه گذشته، یکی از جاذبه‌های اصلی جواهرده به شمار می‌آمد و در فصول مختلف سال، میزبان مسافران بسیاری بود که برای شرکت در مراسم مربوط به مسجد مانند سنت گل کاری به آنجا می‌آمدند. این جشن مذهبی و سنتی گِلکاری با نام قدیمی «دزگا مزگتی»، رسمی بود که مردم را از نقاط مختلف مازندران، گیلان و الموت در جواهرده گرد هم جمع می‌کرد و روزی خوش برای آن‌ها می‌ساخت.

در منابع تاریخی آمده است که مسجد آدینه در گذشته‌های دور، معبد و آتشکده زرتشتیان بوده است. برخی افراد نیز مکان مسجد آدینه را به آیین میترایی نسبت می‌دهند و می‌گویند که این مکان، محل پرستش میترا، الهه آب بوده است. این قداست سبب شد تا این مسجد در صدها سال قبل در همان مکان آتشکده با معماری از گل و چوب و بدون شمع و ستون به شیوه معماری قدیم مردم شمال توسط فردی به نام «شل شریف» از بزرگان جواهرده بنا شود.

مسجد آدینه در طول سال‌ها چند بار توسط بلایای طبیعی متحمل آسیب و خسارات فروانی شد؛ اما اصلی‌ترین آسیب در سال‌های اخیر، برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشک کنار مسجد و آتش گرفتن کل مسجد بود. پس از این آتش‌سوزی گسترده، ساختمان فعلی مسجد آدینه ساخته شد و در حال حاضر، این مسجد در ورودی روستا، پذیرای علاقه‌مندان است.

مقبره شاه یحیی

مقبره شاه یحیی در چکاد قله سماموس، یکی از مکان‌های مقدس در جواهرده است که مردم برای برآورده شدن نذر و نیاز خود به زیارت آن می‌روند.

گورهای تاریخی گبری

گورهای تاریخی گبری

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

گورهای تاریخی گبری با قدمتی از دوران هخامنشیان و زرتشتیان (دو تا سه هزار سال قبل)، از دیگر جاذبه‌های شگفت‌انگیز جواهرده هستند. گبر اصطلاحی بود که مردم در گذشته به مردم غیر مسلمان پیش از خود می‌گفتند؛ اما بعدها این نام به اشتباه به کافران نسبت داده شد و میراث چندهزار ساله گبریان به انحراف کشیده شد.

گورهای تاریخی گبریان به‌شکل سرداب یا خمره ساخته شده‌اند. گبریان در زمان دفن، گنجینه‌هایی چون جواهرات یا اشیای گرانقیمت را به‌همراه فرد دفن می‌کردند و همین موضوع می‌تواند نشانی از اعتقاد آن‌ها به معاد باشد. متاسفانه در طول سال‌ها حمله‌های شبانه و غارت این گورهای تاریخی، گنج‌های این منطقه به تاراج رفته است و در حال حاضر چیز زیادی از آن‌ها باقی نمانده است. امید می‌رود که با توجه مسئولان، گورهای تاریخی گبری در جواهرده به عوان منطقه محافظت شده شناخته شوند تا بخش کوچک باقی‌مانده از تاریخ نیز در این منطقه به یغما نرود.

پارک جنگلی جواهرده

پارک جنگلی جواهرده

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

پارک جنگلی جواهرده یا بوستان جنگلی صفارود در ۹ کیلومتری جاده جواهرده قرار دارد. مسیر دسترسی به این پارک جنگلی زیبا و سرسبز از رودخانه صفارود آغاز می‌شود. برای رسیدن به پارک باید ماشین خود را در پارکینگ تعبیه شده در این منطقه پارک کنید و از پله‌ها پایین بروید تا به بوستان جنگلی صفارود وارد شوید. رودخانه صفارود که همچون رگی حیات‌بخش از میان این پارک جنگلی می‌گذرد، از کوه سماموس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از روستای جواهرده، تنگ دره و صیقل محله و آبرسانی به زمین‌های کشاورزی به دریای خزر می‌ریزد.

یک چشمه پر آب در بخشی از این پارک جنگلی قرار دارد که مردم محلی از آب آن برای نوشیدن استفاده می‌کنند. اهالی این منطقه به‌دلیل وجود همین چشمه به این پارک جنگلی، «آب معدن» نیز می‌گویند. امکاناتی از جمله آلاچیق‌هایی برای پیک نیک، استراحت، باربیکیوهایی برای تهیه غذا، کافه‌هایی کوچک برای خرید و سرویس‌های بهداشتی در پایین پله‌ها برای گردشگران در پارک جنگلی جواهرده تعبیه شده‌ است تا سفری لذت‌بخش را در این پارک تجربه کنند.

دیدنی های در مسیر روستای جواهرده

مسیر روستای جواهرده

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

سفر به روستای جواهرده رامسر تنها برای بازدید و لذت بردن از خود روستا نیست؛ بلکه یکی از بهترین تجربیات مسافران در مسیر پرپیچ و خم منتهی به جواهرده رقم می‌خورد. این مسیر ۳۰ کیلومتری پر از شگفتی‌های طبیعی و بی‌نظیری است که گذر زمان را از یاد شما می‌برند و خاطره‌ای به‌یادماندنی در ذهن شما می‌سازند. جاده جواهرده که به دالان بهشت مشهور است، در سال ۱۳۵۰ توسط مهندسان آلمانی ساخته شد. این جاده آسفالته با شیبی تند در غرب شهرستان رامسر و در امتداد دره و رودخانه باصفای صفارود قرار دارد و سفر در آن، تجربه‌ای هیجان‌انگیز است.

آبشارهای فصلی و دائمی

آبشارهای فصلی و دائمی 

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

آبشارهای فصلی و دائمی یکی از بهترین جاذبه‌های مسیر روستای جواهرده هستند که بیشتر گردشگران برای تماشای آن‌ها در مسیر توقف می‌کنند و عکس‌های زیبایی می‌گیرند. آبشار صفارود در ۱۵ کیلومتری جاده یکی از این آبشارها است که با وجود آلاچیق و دکه‌ها برای خرید سوغاتی و صنایع دستی، مکانی محبوب برای توقف محسوب می‌شود.

دریاچه قو

دریاچه قو

عکس از نگین توکلی

دریاچه قو در انتهای مسیر جاده جواهرده قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از یک جاده خاکی ۲٫۵ کیلوکتری نسبتا پرپیچ‌وخم عبور کنید. این دریاچه محصور در درختان پرتراکم جنگلی مانند نگینی سبز در طبیعت می‌درخشد. در کنار دریاچه قو آلاچیق‌هایی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها از مزه غذاهای شمالی و بوی خاک و نسیم دریاچه لذت ببرید. قایق‌های پدالی نیز برای تفریح در دریاچه وجود دارند که به شما پیشنهاد می‌کنیم از تجربه آن صرف‌نظر نکنید.

برای ورود به دریاچه قو باید ورودی پرداخت کنید. این ورودی صرف پاک نگاه داشتن دریاچه و طبیعت اطراف آن می‌شود. در ضمن اگر قصد شب‌مانی در این منطقه را دارید، سری به مجمتع اقامتی کنار دریاچه بزنید که از مسافران و گردشگران میزبانی می‌کند.

تفریحات در روستای جواهرده

در سفر به روستای جواهرده علاوه بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جاده و خود روستا، تفریحات دیگری نیز در انتظار شما است.

عکاسی

عکاسی در جواهرده

عکس از پوریا عل

عکاسی از طبیعت، آبشارها و چشم‌اندازهای سرسبز و غرق مه در جواهرده از محبوب‌ترین تفریحات در این منطقه است. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان، دوربین عکاسی به‌همراه داشته باشید تا تصاویر بی‌نظیری را در قاب عکس‌های خود ثبت کنید.

پیاده روی و پیک نیک 

در انتهای مسیر ماشین خود را پارک کنید و با یک پیاده روی سبک و کوتاه، خود را به دشت‌های اطراف روستا برسانید. بساط پیک نیک را پهن کنید و با تماشای طبیعت و نفس کشیدن در هوایی تمیز، از یک غذای سبک در کنار دوستان یا اعضای خانواده لذت ببرید.

کوهنوردی و سنگ نوردی

تماشای آبشار در جاده جواهرده

عکس از وب‌سایت سیری در ایران

اگر از طرفدارن کوهنوردی و سنگ نوردی هستید، با همراهی محلی‌ها یا افراد آشنا به مسیر به دل قله‌های سربه فلک کشیده روستای جواهرده بزنید و یک سفر فراموش‌نشدنی را در خاطره‌هایتان ثبت کنید. مسیر کوهنوردی کوه‌های اطراف جواهرده کمی مشکل است؛ اما مطمئن باشید که مسیر زیبا و چشم‌اندازهای فوق‌العاده بر فراز قله‌ها، خستگی را از تن شما به در خواهند کرد.

تماشای مسابقات کشتی و والیبال

در فصل تابستان در میدان اصلی جواهرده،  مسابقات کشتی و والیبال برگزار می‌شود و مردم روستا به تماشای آن می‌پردازند؛ پس اگر به ورزش علاقه دارید، به تماشاگران بپیوندید و هیجان را تجربه کنید.

 

اقامتگاه های جواهرده

اقامتگاه های جواهرده

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

در سفر به روستای جواهرده به‌هیچ‌وجه لازم نیست که نگران اقامت خود باشید، زیرا هتل‌ها، ویلاهای دربست و اتاق‌های اجاره‌ای بسیاری در این منطقه برای گردشگران و مسافران تعبیه شده‌اند. پیشنهاد ما به شما این است که برای اقامت در روستای جواهرده به گزینه کمپینگ و اقامت در چادر فکر نکنید؛ زیرا شب‌های جواهرده حتی در فصل تابستان نیز بسیار سرد است و شب‌مانی در چادر نیاز به امکانات گرمایشی، پتوی کافی و لباس گرم و همچنین آشنایی با شرایط بیرون ماندن در هوای سرد دارد.

رستوران های جواهرده

رستوران های جواهرده

عکاس: نامشخص

یکی از بهترین امکانات جواهرده، وجود چند رستوران و کافه در مسیر جنگلی و خود روستا است که با سرو غذاهای محلی شمالی، خاطره سفر شما را تکمیل می‌کنند. کافه جمشید، رستوران عمورجب و رستوران سلیمی از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانید در آن‌ها غذاهای خوشمزه‌ای چون کباب ترش، میرزا قاسمی و باقالی قاتق را امتحان کنید. شما همچنین می‌توانید در کافه‌های در حاشیه جاده، آش، آلوهای جنگلی، ترشی یا کباب بخورید یا خود را به یک صبحانه مفصل محلی و چای دعوت کنید.

بازار جواهرده

بازار محلی روباز جواهرده، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا است که با حضور مردم محلی با لهجه شیرین گیلکی، فضایی گرم و دوست‌داشتنی دارد. در بازار می‌توانید انواع مربا، ترشی و صنایع دستی این منطقه را خریداری کنید و با هم‌صحبتی با مردم روستا از فرهنگ جواهرده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بهترین زمان سفر به جواهرده

بهترین زمان سفر به جواهرده

عکاس: نگین توکلی

روستای جواهرده با توجه به موقعیت جغرافیایی، هوایی معتدل را در اواخر بهار و تابستان‌ها تجربه می‌کند و در بقیه سال، هوایی سرد دارد. میانگین دما در این روستا بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد متغیر است و به همین دلیل، آن را به‌عنوان یک روستای ییلاقی می‌شناسند. جواهرده در گذشته تنها در چهار ماه سال (خرداد و فصل تابستان) قابل سکونت بود؛ اما امروزه به‌دلیل امکانات رفاهی، در بیشتر مواقع سال می‌توان از اقامت در این روستا لذت برد.

سفر به جواهرده در اوایل فصل بهار به‌خصوص ماه فروردین به‌دلیل بارش سنگین برف و باران و مسدود شدن جاده نسبتا مشکل است. بهترین زمان سفر به روستای جواهرده، خرداد و سه ماه فصل تابستان است.  در این زمان از سال، برف‌ها آب شده‌اند، رودخانه‌ها پرآب هستند، هوا لطیف و خنک است و طبیعت روستا در سرسبزترین حالت خود قرار دارد.

برخی از گردشگران فصل پاییز را برای سفر به جواهرده انتخاب می‌کنند؛ البته باید در نظر داشته باشید که در این زمان از سال با کاهش دما و بارش باران، عبور از مسیر جواهرده کمی مشکل و خطرناک است؛ زیرا امکان ریزش کوه وجود دارد. زمستان جواهرده نیز پوشیده از برف است و با افزایش ضخامت یخچال‌های طبیعی سماموس، جواهرده یخ می‌بندد. به همین دلیل سفر در این زمان از سال به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

توصیه‌های مهم در سفر به جواهرده

سفر به جواهرده

عکس از وب‌سایت رهبال آسمان

قبل از سفر به جواهرده از وضعیت آب و هوایی و باز یا بسته بودن جاده به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که امکان بارش شدید باران در هر لحظه در آب و هوای شمال کشور وجود دارد و ممکن است که جاده جواهرده به‌دلیل ریزش کوه مسدود شود. در سفر به روستای جواهرده همجنین باید وسیله نقلیه خود را به‌طور کامل بررسی کنید، زیرا جاده‌این روستا، مسیری با شیب تند و پرپیچ و خم است و خرابی ماشین در این جاده شما را به دردسر می‌اندازد.

در سفر به جواهرده خرید از مردم محلی را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید. با این کار به اقتصاد مردم روستا کمک کنید و سوغاتی‌های زیبایی به خانه ببرید. احترام گذاشتن به فرهنگ مردم روستا و طبیعت را نیز در اولویت قرار دهید.

اقامت در جواهرده

عکس از وب‌سایت جاجیگا

در پایان شایان ذکر است که بگوییم در سال‌های اخیر به‌دلیل هجوم گردشگران، روستای جواهرده از حالت بکر خود خارج شده است و امید داریم که مسئولان با برقراری قوانین سختگیرانه و گردشگران با رعایت قوانین و گردشگری مسئولانه، از طبیعت این منطقه محافظت کنند تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از طبیعت، حیات وحش و بافت سنتی و روستایی جواهرده بهره ببرند.