جاده هراز یکی از مکان های گردشگری مازندران

جاده هراز یکی از مکان های گردشگری مازندران

بی‌شک نام جاده هزار را تابه‌حال بارها شنیده‌اید. این جاده یکی از مشهورترین راه‌های دسترسی پایتخت به مناطق شمالی کشور است. طبیعت زیبا به‌همراه تعدادی از جاهای دیدنی استان مازندران که در امتداد جاده هزار جای گرفته‌اند، این مسیر را به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاده‌های ایران مبدل کرده‌‌اند.

معرفی جاده هراز

جاده هراز که بعد از چالوس مشهورترین جاده شمالی است، از مناطق مهمی‌ مثل جاجرود، رودهن، آبعلی، امامزاده هاشم (ع)، پلور، گزنک و آمل گذر می‌کند و روستاها، آبشارها، تالاب‌ها، جنگل‌ها، آبگرم‌ها، زیارتگاه‌ها و مناطق دیدنی بسیاری را پیش چشم مسافران می‌گذارد. جاده هراز به‌تنهایی خود دیدنی‌های کمی ندارد و مناطق زیبای اطراف آن، سفر دلچسبی را به‌همراه خواهد آورد.

جاده هراز در طبیعت شمال

عکس از anahitatours.ir (عکاس: نامشخص) 

پس می‌توانید روزهای خوش آب‌و‌هوای بهاری را برای سفر در جاده هراز انتخاب كنید تا یک‌یک دیدنی‌های مهم سر راه‌تان را از نظر بگذرانید. یادتان باشد این جاده در روزهای تعطیل، به‌خصوص نوروز بسیار پرتردد است و باید قبل از حركت، از وضعیت ترافیک جاده مطلع باشید.

عکس‌های گالری از ویکی‌‌پدیا و موج نیوز (عکاسان: دانقولا، ninara و علی صفدریان)

 

جاده هراز کجاست؟

جاده هراز که بعد از جاده چالوس نزدیک‌ترین راه تا حاشیه شمالی البرز است، با ۲۰۰ کیلومتر از شرق تهران شروع می‌شود و بعد از عبور از شهرهای رودهن، امامزاده هاشم (ع)، گزنک و آمل به محمودآباد می‌رسد. پیچ‌های این جاده از جاده چالوس کمتر است؛ اما خطر ریزش کوه در آن زیاد است. ریزش سنگ به خاطر پوشش کم گیاهی در بعضی از قسمت‌های جاده رخ می‌دهد. این جاده ۱۴ تونل دارد و در مقایسه با جاده چالوس به شهرهای شرقی حاشیه دریا نزدیک‌تر است. (مشاهده روی نقشه)

نمای دور از جاده هراز

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Hansueli Krapf) 

 

ساحل‌گردی در جاده هراز

برای آب‌تنی می‌توانید به ساحل‌های معروف مازندران در جاده هراز بروید.

سواحل محمودآباد و نور

می‌توانید برای استفاده از دریا راهی ساحل شهرهای محمودآباد یا نور شوید. پلاژهای شهرداری در خیابان معلم، هتل نارنجستان در شهرک دلکده در کیلومتر پنج محمودآباد به نور، شهرک فردوس بعد از رویان در نور، آکام شهر، آرام شهر و شهرداری در ساحل ایزدشهر، وزرا محله، سرخرود، چاکسر، شهر قصه و پشت سیاه در خیابان معلم در محمودآباد از مقاصد شناخته‌شده ساحل‌گردی در این منطقه هستند.

عکس‌های گالری از mapio.net (عکاس: نامشخص) 

ساحل بابلسر

از جاده هراز به‌سمت شرق نیز می‌توانید بروید. بابلسر و مناطق اطرافش ساحل‌های معروفی دارند. مجتمع میرود در جاده میرود، پلاژهای شهرک صنعتی، فدک و کوثر در جاده نیروی هوایی به میرود، پارکینگ‌های ده گانه بابلسر در بلوار ساحلی، دریاکنار در خیابان هفدهم دریاکنار و شهرک خزرشهر در سی‌سایت از معروف‌ترین ساحل‌های این شهرستان هستند. اما خاطرتان باشد، در بابلسر حتما به اسکله ساحلی سری بزنید. جلوی این اسکله تکه سنگ‌های بزرگی به‌عنوان موج‌شکن قرار گرفته‌اند كه برخورد امواج دریا با آن‌ها منظره زیبایی را ایجاد می‌کند.

 

ساحل بابلسر

عکس از خبرگزاری میزان (عکاس: مهدی محبی پور) 

 

جاذبه‌های طبیعی در جاده هراز

دریاچه‌های تار و هویر

یکی از نخستین دیدنی‌های جاده هراز از سمت تهران، دریاچه‌های «هویر» و «تار» هستند. دریاچه تار در پرآب‌ترین فصل، حدود ۱۲۰۰ متر در ۴۰۰ متر و هویر حدود ۹۰۰ متر در ۱۵۰ متر وسعت داردد. بزرگی و پرآبی دریاچه‌ها باعث شده‌اند تا در فصول مختلف سال مردم برای تفریحاتی مثل قایق‌سواری، ماهیگیری و شنا به اینجا سفر کنند.  البته برای شنا باید مراقب باشید و برای ماهیگیری باید مجوز بگیرید. برای رسیدن به دریاچه‌‌ها باید بعد از آبعلی، جاده سمت راست‌تان را انتخاب کنید که به‌سمت دماوند می‌رود. در شهر دماوند، از بلوار شهرداری وارد خیابان روح‌افزا و سپس خیابان نیل شوید و از طریق تابلوهای راهنما به مسیر دریاچه برسید. جاده خاکی دریاچه‌ها ۱۵ کیلومتر طول دارد و سواری‌ها نیز قادر به پیمایش آن هستند.

دریاچه هویر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: نینجا نینجا)

 

منطقه گل زرد

در حاشیه جاده هراز، منطقه‌ای زیبا به نام گل زرد وجود دارد که به‌دلیل وجود فرشی از گل‌های زرد و سفید بهاری، به این نام مشهور شده است. این منطقه معمولا از اردیبهشت ماه پر از گل‌های زرد زیبایش می‌شود. غار معروف گل زرد نیز دیدنی شگفت‌انگیزی است. حدود سه ساعت پیاده‌روی داخل این غار دارید. البته نباید بدون تجهیزات و راهنما به آن بروید. دشت گل زرد در منطقه پلور و شمال روستای منظریه قرار دارد. ۶۵ کیلومتر بعد از تهران در سمت چپ جاده، نرسیده به پلور، وارد جاده خاکی شوید و در این جاده پیش برانید تا به منطقه گل زرد برسید. برای اقامت در این منطقه چادر تنها گزینه شما است.

 

گل زرد پلور

عکس از toptourist.ir (عکاس: نامشخص) 

روستا و آبشار نوا

روستای نوا با قرارگیری در ارتفاع ۲۴۰۰ متری، به خاطر برخورداری از چشمه‌های فراوان و پرآب به «چهارصد چشمه» نیز معروف است. دیدن بناهای قدیمی‌ روستا و ایوان‌ها و پنجره‌های زیبایشان خالی از لطف نیست. همچنین قله چهار هزار متری «پاشوره» از دیدنی‌های جنوب روستا است. احتمالا اسم این کوه به‌خاطر نوع سنگ‌‌های خاص آن است که به سنگ پا معروف هستند. حالا که تا اینجا آمده‌اید، آبشار «نوا» را از دست ندهید؛ آبشاری که در بیشتر مواقع سال یخ زده و به‌صورت قندیل‌های بزرگ روی هم قرار گرفته است.

 

عکس‌های گالری از سایت safarhayeneda.blog.ir (عکاس: نامشخص) 

 

در جاده هراز بعد از رودهن و امامزاده هاشم به «آب اسک» می‌رسید. اگر راه را ادامه دهید، بعد از آب اسک تابلوی «رینه» را در سمت چپ می‌بینید. ۲۰۰ متر بعد از این خروجی، وارد جاده فرعی سمت راست شوید. بعد از حدود ۱۰ کیلومتر به روستا خواهید رسید. برای اقامت، هم می‌توانید چادر بزنید و هم اتاق از اهالی کرایه کنید.

دشت لار

دشت لار از معروف‌ترین و البته زیباترین جاذبه‌های جاده هراز است، دشت ۲۰ هزار هکتاری زیبایی با چشم‌اندازی از قله دماوند. بخشی از منطقه لار حفاظت شده است و تنها با مجوز سازمان محیط زیست و تقریبا از اواسط خرداد ماه ورود به آن آزاد می‌شود. سد لار که یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی تامین‌کننده آب آشامیدنی تهران و حوالی آن است، در دشت لار قرار دارد. برای رسیدن به دشت باید به روستای پلور برسید. در آنجا تابلویی شما را به‌سمت تاسیسات سد لار در سمت چپ جاده هدایت می‌کند. در خاطرتان بماند که این دشت اوایل خرداد با پوششی از گل‌های سرخ شقایق پر می‌شود.

 

دشت لار

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: کاوه صفری اصل)