بازار تاریخی ری یکی از مکان های گردشگری تهران

ری از کهنه‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌آید و با توجه به تقسیمات شهری پایتخت، منطقه بیست تهران امروز محسوب می‌شود. این شهر محل تولد زرتشت، پیامبر ایران است و مرکز مهم سیاسی، دینی و اقتصادی در طول تاریخ ایران بوده است.

بسیاری از جاهای دیدنی تهران در شهرری واقع شده‌اند. یکی از دیدنی‌های جذاب شهرری، بازار تاریخی ری است. قدمت این بازار به دوره صفوی بازمی‌گردد و همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

معرفی بازار تاریخی ری

بازار تاریخی ری از بازارهای تاریخی دوره صفویه است که به فرمان امیرکبیر بازسازی شد. این بازار در امتداد شمالی جنوبی صحن حضرت عبدالعظیم (ع) قرار دارد.

سردر بازار تاریخی ری

عکس از آژانس عکس تهران (عکاس: محمد بیاتی)

در سال‌های پیشین بازار ری یکی از مرکزهای فروش ادویه، داروهای گیاهی و کالاهای تجاری بود و جاده ابریشم وارد ری می‌شد. امروزه این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز خرید تهران در این منطقه است.

عکس های گالری از آژانس عکس تهران (عکاس: ساناز دریایی)

بازار ری در طی سال‌های گذشته چند بار مرمت شده است. درباره نوسازی این بازار برنامه‌هایی وجود دارد؛ ولی تاریخی بودن بازار مانع از ایجاد هرگونه اقدامی شده است. این کهنه بازار به خاطر داشتن فضای سنتی در زمره جاذبه های گردشگری پایتخت قرار دارد و یکی از بازارهای موردعلاقه مردم شهر ری و زائران است.

بازار تاریخی ری کجاست؟

بازار تاریخی ری جنب حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از متروی خط یک (تجریش-کهریزک) استفاده کنید و خود را به ایستگاه شهرری برسانید. از ایستگاه تا مقصد را با استفاده از تاکسی و اتوبوس یا به‌صورت پیاده طی کنید.

سردر ورودی بازار تاریخی ری

عکس از آژانس عکس تهران (عکاس: ساناز دریایی)

معماری بازار تاریخی ری

در بنای بازار تاریخی ری آجر، خشت و گل به کار برده شده است. این بازار از دو راسته تشکیل می‌شود که راسته‌ها چهار سوقی را در محل تلاقی خود شکل می‌دهند. چهار سوقی با پوشش گنبدی میانه بازار قرار دارد و از طرف غرب به راسته کاروان‌سرا دوقلو و از طرف شرق به میدان کوچک وصل می‌شود.

سقف بازار تاریخی ری

عکس از آژانس عکس تهران (عکاس: ساناز دریایی)

خرید در بازار تاریخی ری

ادویه و داروهای گیاهی جزو مهم‌ترین محصولات بازار تاریخی ری است و نقره‌جات، سجاده‌ها، لوازم مورد نیاز حجاج و داروهای گیاهی اغلب اجناسی است که در بازار ری به فروش می‌رسد.

عکس‌های گالری از آژانس عکس تهران (عکاس: ساناز دریایی)

برخی از مغازه‌ها به فروش پوشاک و لوازم خوراکی مانند انواع سوهان، گز و آب‌نبات‌های رنگی پرداخته‌اند. چند رستوران در بازار موجود است و چون کباب، سبزی، کاهوپیچ و ماست شهر ری همواره زبانزد است، هنوز هم تعدادی از اهالی قدیمی تهران هنگامی که به ری می‌روند، به رستوران‌های اطراف بازار سری می‌زنند.

 

بازار جدید ری

بازار جدیدی با نام بازار بزرگ ری، مجاور این بازار قرار دارد و دارای کالاهای به روز و جدیدی است که باعث جبران نقص بازار قدیم می‌شود. این بازار در ضلع غربی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و در سه طبقه ساخته شده است و یک طبقه از آن در زیرزمین قرار دارد.

بازار جدید ری

عکس از ایرنا (عکاس: ساره دخت سلطانیه) 

ظاهرا معماری بازار جدید ری به سبک معماری قدیم درست شده است؛ به‌طوری که با بافت قدیمی ری هم‌خوانی داشته باشد. البته از آنجا که اغلب مغازه‌ها هنوز واگذار نشده‌اند و هنوز بازار رونق نیافته است، بازار رو به فرسودگی می‌رود. در حدود ۴۰۰ مغازه در این بازار وجود دارد که بیشتر آن‌ها فروشنده پوشاک هستند. مغازه‌های دیگر بازار، خوراکی‌هایی مانند آجیل، سوهان، گز و… و همچنین صنایع‌دستی نظیر لیوان، کاسه، بشقاب‌های سرامیک، کتب، انواع لوازم زینتی، نقره‌جات و… می‌فروشند. اجناس موجود در این بازار با قیمت‌های تقریبا ارزان به فروش می‌رسد.

 

ساعات کار بازار تاریخی ری

معمولا ساعت کار مغازه‌داران بازار تاریخی ری از ۸ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۰ شب ادامه دارد. ساعات کار بازار جدید ری نیز از ۸ صبح تا ۱۱ شب است.

فروش گیاهان دارویی در بازار تاریخی ری

عکس از آژانس عکس تهران (عکاس: محمد بیاتی)

پرسش‌های متداول

بازار تاریخی ری کجاست؟

بازار تاریخی ری جنب حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری قرار دارد.

قدمت بازار تاریخی ری به چه زمانی بازمی‌گردد؟

بازار تاریخی ری از بازارهای تاریخی دوره صفویه است که به فرمان امیرکبیر بازسازی شد.

بازار جدید ری کجاست؟

بازار جدید ری (بازار بزرگ ری) مجاور بازار تاریخی ری و در ضلع غربی حرم قرار دارد و دارای کالاهای به روز و جدیدی است.

ساعات کاری بازار تاریخی ری چیست؟

معمولا ساعت کار مغازه‌داران بازار تاریخی ری از ۸ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۰ شب ادامه دارد.